fredag 31 juli 2009

Funkia favoriter














Bland de första växterna jag planterade i min trädgård var denna hosta, en brokfunkia. Har sedan fortsatt att lugna ner mina oroliga rabatter med denna lättodlade växt som har blad som liknar konstverk. Till vintern kanske jag hinner göra en lista över sorterna. Visar några här.














Daggfunkia av något slag.














'Frances Williams'














Kommer ej ihåg namnet, men mycket läcker.


















Finast av alla, hosta 'Sagae'. Bilderna är från juni och juli.

Ska jag börja summera sommaren nu? Vet varken ut eller in. I dag är sista dagen på juli månad, har jobbat en vecka efter semestern och det var "görjobbigt". Blir så känslosam då jag ser växternas blomning avta. OK, några har inte börjat blomma än eller väntar på sin andra blomning. Vill försöka njuta lördag och söndag och bara vara, tänka på allt som är till glädje.

Ha ett skönt veckoslut!

12 kommentarer:

  1. Älskar Hostor, de håller ogräset borta, stora variationer på bladen samt har vackra blommor.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Underbara Hostor!!!

    Jsg känner som du lite ångest över att sommaren snart är slut, man vill hålla den kvar eller stanna tiden, men det går ju tyvärr inte. Men det kommer en ny.....fast det tar tid.

    SvaraRadera
  3. the plants are great looking


    wish I knew your blog said

    SvaraRadera
  4. Sommeren er kort, ingen tvil om noe annet. En må bare nyte den og kose seg med den så lenge den er her. Det er litt vemodig at det er augusmåned i morgen, men fortsatt er det høydepunkter i hagen å nyte :)

    Hosta har jeg ikke et eneste eksemplar av, men har fallt litt for disse flotte bladene som kommer i så mange fine varisajoner av grønt. Kommer nok til å få noen av de i hagen til neste år, tenker jeg.

    Ha en fin helg, og nyt hagen din :) Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också om att fylla upp med hostor lite här och var, men jag har slarvat med att skriva upp vilka sorter som finns i trädgården.
    Och Inger(och ni andra) sommaren är inte över än! Vädret är på gång att stabiliseras, och det har utlovats fint väder nu i augusti.
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. Hostorna är verkligen dekorativa och jag har även några sorter.
    Semester har jag en vecka ännu och tänker njuta varje dag!
    Förstår att det känns lite motigt när det går mot höst och jobbet kallar åter, allt vissnar i trädgården och naturen, men kanske man borde se det vackra i alla årstider trots att det är svårt. Lite känslosamt i alla fall!
    Kramen / bea

    SvaraRadera
  7. En väldigt snygg samling Funkior. Tror vi har den översta, iallafall något liknande. Den lyser upp väldigt bra i mörka hörn! Ha det gott - och sommaren är inte alls över!! *korsar fingrarna* /Ruben

    SvaraRadera
  8. Förstår hur det känns. Är sån själv, fast det värsta är runt 15 augusti. Men du har ju fantastiska Hostor. Och den sista har som solljus i kanten. Och du, det är INTE över än. Långt kvar till snö o ellllllllllllllllllllllllllllllände. så det så!

    SvaraRadera
  9. Visst har jag också Hostor i trädgården och några är frösatt men visst är de härligast de med fina namnen, en gulbladig, Great Expetation är min favorit.

    SvaraRadera
  10. Jätteläckra hostor har du!
    Påminner mig om att jag har ett projekt att ta itu med, ett gäng som måste delas och flyttas...
    Den funkian som du inte minns namnet på tror jag finns även hos mig, undra om den inte hetter Guacamole nånting?
    Må så gott i veckan.

    SvaraRadera
  11. Jo du den där sista var toppen fin. I år har sniglarna varit snälla mot mina.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. Gillar också hosta. Om du skulle ha Crep Suzette är jag intresserad av att köpa en bit//Britt

    SvaraRadera