torsdag 21 januari 2010

Entrérabatt














'Frankfurt' till vänster, syrenhortensia i mitten och forsythian till höger. Från brotrappan.


















Mot porten, (hittar ingen bättre bild).

Min entrérabatt är jag nöjd med pga att stommen består av tre rejäla buskar med sammanlagd blomningstid från försommar till höst. Då man går in genom porten står forsythian direkt till vänster, de gula blommorna syns också från gatan eftersom den når högt över planket, är tidigast i blom. Sen kommer syrenhortensian, den blommar sist, börjar i juli/augusti, överdådig blomning och vacker även som överblommad, enda nackdelen är att blomklasarna lätt bryts av vid regn och blåst eftersom de är så tunga. Tredje busken är en ros, 'Frankfurt', som har sin rikliga blomning från början av juli. Är engångsblommande, sen kommer de dekorativa nyponen. Underplantering är bl a två pioner som har det ganska mörkt, ett antal funkior, ormöga, kungsnejlikrot, praktbetonica, myskmadra, penningblad.

Entrérabatten ser ofta hemsk och risig ut på vårkanten men förvandlas snabbt till en härlig grönska. Tror bestämt att även jag börjar längta till våren!

Sköt om er och ha en fin helg!

11 kommentarer:

  1. Det är fint att ha växter som turas om med blomningen så man kan njuta längre tid.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Det ser härligt och lummigt ut.
    När man tittar ut nu har man svårt att tänka sig hur det ska se ut ett halvår framåt...
    Trevlig Helg :)

    SvaraRadera
  3. Härlig entrérabatt med lång blomning.
    Våren 2010 är säkert den mest efterlängtade på länge...snart är den här.
    Kram/Ann.

    SvaraRadera
  4. Både ser och låter jättefint! Av Frankfurter fick jag ett rotskott av Britt Å. Än är den liten, men kanske att den kan bli något åt ditt håll. Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag kan förstå att du är riktigt nöjd med den entrén.......jättefin!
    Önskar dig en skön och låååång helg!

    SvaraRadera
  6. Javisst, längtan blir påtaglig av dina underbara bilder. Att finna buskar som blommar hela sommaren är ju rena vinsten!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  7. Vackert. Jag riktigt känner doften!
    Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken fin ros, ny sort för mig men den är väl "gammeldax". Har du provat med vårlök under buskarna som lyser upp i gult eller blått, jag älskar lökväxter och har dem överallt.

    SvaraRadera
  9. Så deilig med noen sommerbilder :) Jeg lengter også til våren, og gleder meg til det blir sol og varme, selvom vinteren har sin sjarm den også.

    Takk for titten :) Herlige bilder!

    Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  10. Godkväll Inger!
    Härlig växtlighet!
    Jovisst längtar man, men än så länge har jag lyckats hålla mig från att skriva listor på "önskeinköp" av rosor. På forumet AoT är verkar det vara mycket sådant, men jag ska först sätta mig och lista upp det nyinköpta från 2009 - det man hoppas på till nästa sommar...Och så får man se vad som övervintrat.
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Hej jag vill ge dig en Award för dina fina bilder och spännande trädgårdsbesöktips.

    SvaraRadera