fredag 9 juli 2010

Rosor på landet


























Sommar för mig













Rosa glauca, daggros, zon 6













Rosa glauca













'Tarja Halonen' = Rosa californica 'Plena'?













'Ritausma', zon 6 (7) , lettisk ros hemfraktad från Estland













Vägen till badstranden













Här får man inte va taggrädd













Rugosa-majalis hybrid...













börjar tidigt och fortsätter blomma

Bilderna är några dagar gamla och allt blommar snabbt över i värmen.

Apropå mitt förra inlägg; jag är inte alls ledsen för att många rosor har frusit, är glad för att ingen har dött, alla lever och jag tycker det är intressant att studera hur de olika sorterna klarat den extremt kalla och snörika vintern.

I morron är det Rosdagar på Rosehills i Ljusdal, ett toppenställe, och jag har nöjet att få hjälpa till.

Ha det underbart i solen och värmen, snart är allt som vanligt, mörkt och kallt.

10 kommentarer:

  1. Så härligt det ser ut, underbara sommarbilder!
    Vackert med alla rosor!
    Ha det gott i sommarvärmen!
    //Margot

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fina somriga lantliga bilder.... Underbart med alla blommande rosor! Mina få rosor frös ner också i år men alla har kommit igen, även de jag helt trodde hade dött....

    Ha en fin dag!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. En sådan promenadväg till badstranden måste ju innebära att badandet ger dubbel njutning!

    Fantastiskt att ingen ros har dött för dig. Vår finaste New Dawn dog helt och hållet medan den något yngre och mindre så småningom sköt nya skott, men den blommar inte än. Övriga gör precis som hos dig, blommar över innan man hinner se att de slagit ut!
    Skön helg önskar Laila

    SvaraRadera
  4. Underbart du har det runt om kring.

    SvaraRadera
  5. Vacker gångstig till stranden. Underbara gammaldags rosor! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  6. Härliga svenska sommar! Underbara miljöer.
    Lycka till på Rosdagarna.
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  7. Vackert på landet...
    Skönt att kunna ha nytta av det negativa ;))

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Härliga foton du visar, Inger!
    Det är snällt av dig att hjälpa mig att identifiera rosor jag inte känner igen. Jag tycker att det har blivit så, att desto fler rosor man ser, desto osäkrare blir man på att veta vad som är vad. Och så ändrar sig ju rosorna i bland år från år beroende på vädret. Jag har t ex en "Cornelia", som inte alls är sig lik i färg och form detta året, men å andra sidan är det en föränderlig ros...
    Ha det gott i sommarvärmen!(Här känns det lite svalare...)
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  9. Fina bilder! Roligt att läsa din blogg! Ja, Rosehills är värt ett besök! Får se om jag hinner förbi där i sommar då jag åker upp till Sundsvall. Hoppas allt är bra med dig!

    www.rosliv.com

    SvaraRadera