fredag 8 oktober 2010

'Amélia'













'Amélia', en ganska ny ros hos mig













en riktig skönhet i mina ögon













ingen bra bild, men visar blommornas färgskiftning... visar också på bladen att rosen har en brist, frågan är av vad

Lars-Åke Gustavsson skriver att han inte kan skilja albarosen 'Amélia' från 'Celsiana' i Damascena-Gruppen, men att det kan handla om två olika rosor. 'Amélia' introducerades 1823 i Frankrike av Vibert och 'Celsiana' odlades i Holland vid mitten av 1700-talet och introducerades i Frankrike av förädlaren Cels, rosen uppkallad efter honom. Antingen är det från början två olika rosor eller så har Vibert återintroducerat 'Celsiana' med det nya namnet 'Amélia'. Hur som helst kallar jag min 'Amélia' eftersom jag köpt den med detta namn.

'Amélia' blir 1,5-2 m hög, har stora blommor i rosa som bleknar till ljust rosa och vitt, blommar rikligt under en period. Stark doft och härdig i zon 5. Jag har planterat den (2007) tillsammans med bl a 'Erinnerung an Brod', Chianti och Constance Spry.

Ha en skön helg och dröm om rosor!

Tillägg: 'Amélia' flyttades 2013 och kom aldrig riktigt igen utan dog 2015. Trist, en så vacker ros.

16 kommentarer:

  1. Den ena vackrare än den andra....
    Ska fortsätta förankra rostornen så jag slipper mardrömmar när det blåser ;))
    Ha en skön helg ;)

    SvaraRadera
  2. Verkligen vacker ros! Och namnet Amelia passar fint. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  3. Amélia är verkligen värd sitt vackra namn. Vilken skönhet !
    Tänk att ha sådana i sin trädgård. Blir verkligen inspirerad när jag kollar alla dina fina foton inför min nästa vår- och sommarsäsong dit jag har flyttat. Då blir det dags att plantera och tillföra trädgården lite mer liv i form av olika blomster.
    Önskar dig en fin Lördag !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  4. Det kanske görs en DNA-jämförelse på dina rosor en vacker dag, och då får du veta! För visst är det väldigt trevligt att veta de rätta namnen, även om de är lika vackra!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Men åh, vilken ljuvlig ros, ser helt underbar ut! Synd att jag inte har plats för fler buskrosor, annars hade den varit en stark kandidat!
    Ha en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du har så många fina rosor i rosa, läckert skira och frestande.

    SvaraRadera
  7. Jag drömmer alltid om rosor ;)
    Läcker Amelia - lite lagom "busig" sådär.
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  8. Jättefin ros - oavsett namn :-)
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  9. Så ljuv den sköna Amelia är!
    Jag är imponerad av din roskännedom och den fakta du besitter! Men, du har kanske ngn litteratur du kan luta dig tillbaka i för uppgifterna!?
    Trevlig kväll!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  10. Så fin! Amelia sätter jag upp på vill-ha-listan! Den blommar tydligen bra trots att den ser ut ha ha drabbats av någon typ av kloros, frågan är alltså vilken. Köldkloros? Det var ju attans kallt i våras. Magnesiumkloros eller mangankloros? I så fall skull vallört kunna hjälpa till en del i alla fall eftersom den innehåller en hel del av dessa ämnen. Bädda kring rosen med vallörtskompost eller ännu hellre väldigt finfördelade rötter särskilt nu på hösten när det inte är bra att lägga på för kväverikt material.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Ja då hittade jag hit igen. Så vackra rosor.
    Har lagt upp dej på min nya länklista "Bloggar nära Hudiksvall".

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  12. Så roligt och intressant att du har med lite faktainformation till dina bilder. Blir allt mer intresserad av rosor....

    Ha en bra helg
    Christina

    SvaraRadera
  13. Klart jag drömmer om rosor.....förresten så ska jag drömma och planera hela vintern, jag har ju ett presentkort att sätta sprätt på...
    Ha en skön söndagskväll och må så gott!

    SvaraRadera
  14. Hej igen! Tack för kommentar på min blogg. Synd att du inte har vallört men det finns annat du kan testa. Glömde påpeka att kaffesump är väldigt bra för rosor i allmänhet och för vissa med brister av olika slag i synnerhet. Våra rosor frodas och jag tror att det beror på sumpen (och åkerfräken dusch på jorden ett par ggr per säsong).. Det här innehåller kaffesump (brygg, presso eller espresso spelar ingen större roll):
    Kväve 1,45%
    Fosfor försumbart
    Kalium 1204 µg/g
    Kalcium 389 µg/g
    Magnesium 448µg/g
    Svavel hög halt
    (µg/g= mikrogram per gram sump)

    Ganska mycket magnesium alltså. Hur det är med mangan framgår inte av de analyser jag har tagit del av. Ett problem är att sumpen innehåller ganska mycket kväve så man får vara försiktig på hösten, men någon dl per planta kan du mylla ner redan nu innan du vintertäcker rötterna, i vår kan du börja tillföra några dl varannan vecka fram till midsommar. Ett annat problem är att sumpen har ganska lågt pH så jag brukar tillföra lite benmjöl då och då. Ett tredje problem är att du med så många rosor kan ha svårt att själv fika ihop så mycket sump som skulle behövas. Men det finns väl caféer och espressobarer även i Hudik?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera