söndag 17 oktober 2010

Vinterförvaring













nån som vet namnet på den här minifuchsian?


















en vänlig rosägare grävde upp den ur rabatten och gav den till mig, man får inte bara rosor på rosjakt med POM, en rejäl planta dessutom


















så snabbt 'Blue Rocket' bleknade


















idag har alla fuchsior åkt ner i källar´n

Mitt utrymme för vinterförvaring har krympt, har alltid haft min kallveranda som varit så bra. Nu är den ett minne blott, vid renovering blev farstun isolerad, innerdörren är borta, hallen och farstun har blivit ett rum med klinker och golvvärme. Jättebra, men var ska mina växter få sin vintervila? Ljust och kallt är vad som fattas, källaren är tack och lov som förut och ovanpå den har jag knökat in allt som gick. Med utflugna barn finns också tomma svala bostadsrum. Jag fick helt enkelt tänka nytt... Nåt annat som stört mig i helgen är ljudet från en motorsåg i närheten, en fastighet har bytt ägare, och det första man gör är att såga ner stora gamla träd, sånt irriterar mig så fruktansvärt, varför köper man ett hus med trädgård om man inte vill ha en sån...

Slutgnällt! Hejdå!

11 kommentarer:

  1. Ska man ta bor ett träd ska man helst tänka sig för både tre och fyra gånger...tar ju lång tid att ersätta ett. Trist om de skulle ångra sig.
    Låter bra med ett svalt rum till vinterförvaring...jag har satt ner mina inte så väldigt många pelargoner i tvättstugan och några ska få stå uppe och blomma lite till...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så vackra Fuchsior och hoppas de klarar den "nya" vinterförvaringen, för min del är också den ny, eftersom jag använt svärföräldrarnas tomma hus tidigare och ny har jag eget krypin, vi får se till våren hur det gick för oss :)
    Oj, oj, att såga ner gamla (friska) träd är verkligen lite dumt, det ger så fel intryck i trädgården efteråt och tar lååång tid innan skadan är reparerad.
    Ha en fin dag!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  3. Så bra att du hittar utrymmen åt dina raringar.
    Ja, förändringens vind blåser när nya människor tillträder nyköpta hus.
    Idag blåser det väldigt här och snart är nog alla löv borta.
    Önskar dig en fin vecka
    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det trist när folk tar ner gamla träd, men man får hoppas att de återplanterar en del nya i alla fall. Ett ständigt pussel med vinterförvaring, jag är så glad att jag har min inglasade "vinterträdgård" med ca 5-10 grader, men det hade inte gjort något om den hade varit dubbelt så stor...
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Mycket vackra fuchsior! Önskar att jag hade någon vinterförvaring också, men utan källare är det svårt! Är så glad att mina två passionsblommor, som jag tog in för ett tag sedan, tycks klara sig för nu har de börjat växa med nya skott!
    Tråkigt när folk sågar ner gamla fina träd, såna är ju stommen i en trädgård!
    Ha en trevlig vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag förstår att du är irriterad, hålla efter och gallra är en sak men fara fram på det där viset....((( Jag skulle bli skogstokig!!!!
    Bra att du fått till vinterförvaringen även om du inte har kallverandan kvar. Jag tänkte frakta en del växter till torpet, där finns både en mörk källare och svala rum. Änglarna och de flesta pellisarna blir kvar här i garaget....
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  7. Hej Inger.
    Vilka fina fuchior du har.Jag håller med dig.
    Det som är mest bekymmersamt är ju förvaringsutrymmet . Mina pelargonier skall snart in i vintervilan ochså.
    Jag är fortfarande intresserad:
    Min epost. gunillanorrman@hotmail.com

    Ha det gott
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  8. Hu folk som bara sågar ner träd, det är hemskt, jag tycker det är många exempel på människor som köper hus som inte fattar att de också köper en trädgård, en trädgård är levande att bara meja ner alltihop är ju att ta bort en del av huset egentligen, men så tänker inte många tyvärr. Vinterförvaring är lite knepigt, fast i vårt ofärdiga hus har jag några ställen..kram

    SvaraRadera
  9. Jag har inga fuchsior men väl en hel del pelargoner, doftliljor, rosenblund och lite annat krukgott och blandat i det gamla pannrummet, utan panna!

    SvaraRadera
  10. Har ingen hand med fuchsior men tittar gärna på dem hos andra. Saknar också ett ljust och kallt vinterutrymme (jordkällaren är mörk och verandan får minusgrader när kölden kommer). Begränsande för växtvalet onekligen. Ska försöka övervintra några pelargoner i små bubbelplasttält i växthuset.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  11. Verkligen fina fuchsior.... Skönt att få en större hall, men förstår dilemmat. Vinterförvaringsutrymme för övervintrare är det snålt om.. riktigt tråkigt snålt om hos mig.. vilket ju begränsar massor.... Tur att du har källaren kvar i alla fall...

    Näe, motorsåg... på en gång.... Usch vad ledsen man blir. Om det inte är något akut tokigt som bör rättas till, kunde man väl ändå vänta något år för att känna in sig hur man vill ha det.... INNAN man gör såna drastiska saker som att ta ner hela träd......

    Inser att jag missat lägga till mig som följare på din blogg.... Rättar till det nu ;-)

    Ha det toppen!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera