torsdag 10 mars 2011

Min myrten


















I helgen kom jag äntligen till skott och fick min gamla myrten klippt. Den var både gles och ful, ca 60 cm hög


















efter friseringen ca 45 cm, hoppas den nu snart blir tät och fin igen.













Många myrtenbarn blev det, gjorde sticklingar av en hel del, klippta i båda ändarna för att sätta fart på växtkraften, stuckna runt om nära krukans kant för att få syre och lättare utveckla rötter, på med en plastpåse sen. Tror att den högra krukan med spädare mindre sticklingar kommer att lyckas bäst. Jag använde en växtsax, nåt som jag fått som bonus med prenumeration av trädgårdstidning. Annars använder jag även kantklippare till både myrten och buxbom när jag är i farten.

Mars är inte min månad, nu snöar det ymnigt igen...

Tack snälla Elin som gav mig en Award, och tack alla ni andra som lämnar kommentarer, ni förgyller min dag:)

6 kommentarer:

  1. Tjusigt!
    Jag har totalt tappat farten:( Borde friserat och bytt jord på fuchsiorna...skitvinter!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Fin myrten och oj så många myrtenbarn du kommer att få! Nej till och med här nere i Skåne har det snöat i dag och just nu blåser det storm, det dånar i träden. kram Sophia

    SvaraRadera
  3. Den ser bekant ut, den nyfrissade! Hoppas de kommer igen bra, både din och min! Och med så många nya sticklingar är du snart ikapp min samling :)!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Det var en radikal beskärning....hoppas dina små sticklingar tar sig....tänk så många fina klot det blir om några år ;))
    ha det bra ;)

    SvaraRadera
  5. Mars er ikke min måned heller, men når vi nærmer oss april, så blir det noe annet :) Og det er ikke sååå lenge igjen :)

    Jeg har hatt en myrt stående, den holdt seg fin lenge, men nå har den takket for seg. De er fine. Tenkte ikke på å få noen "myrtebarn" :) Men det skal jeg gjøre når jeg får en ny.

    Ønsker deg en fin helg, Inger!

    SvaraRadera
  6. Myrten.
    Jag trodde det var stora träd.
    Och så många sticklingar du har fått. Det verkar så enkelt att rota dom. Men jag har ju varken myrten eller sticklingar så jag har aldrig provat.
    Det blir något som jag får söka efter.
    Vore riktigt roligt att äga en.

    Nu skiner solen efter att det snöat hela dagen.
    Ha en skön helg,
    Gunilla

    SvaraRadera