måndag 23 juli 2012

Rosorna i sitt bästa flor

från garageuppfarten

här står jag under äppelträdet och tittar ut över min pyttelilla trädgård

'Mme Plantier'

gallicarabatten med 'Officinalis' och andra

'Tuscany Superb'

från balkongen, del av gallicarabatten längst fram till vänster

längst bort ligger porten till trädgården, jag kan lova nu slår rosdoften emot en när man öppnar den

"garagerabatten", här finns många förbättringar att göra

Så var det över, Rosens Dag, Öppen trädgård och andra besök och NU behagar rosorna att blomma fullt ut, ungefär två veckor senare än normalt. Blomningen är väldigt ojämn, en del är finare än nånsin medan det är precis tvärtom med andra. Vi har haft alldeles för lite sol. Hur är rosblomningen hos dig denna konstiga sommar? 

Hejdå!

12 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, att rosblomningen är ojämn. Det var bara R.spinossissima som började blomma enl. förväntad tidpunkt.Det ovanliga är, att några av de buskarna blommar fortfarande. De och alla de övriga buskarna är höga och yviga. De som nu blommar,har också många knoppar som kommer. Jag bara gläds och njuter!

    SvaraRadera
  2. Sent...Venusta Pendula blommade för fullt när jag åkte iväg och det är väl cirka två veckor senare än vanligt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Så vill jag ha det i min stora trädgård, den känns öde, som pensionär ska jag förhoppningsvis få den lummigare och mer rosrik.
    Flera av mina rosor ruttnar i blomskaftet pga regn. Honungsrosen har blommat över, jag är ändå glad för i år har jag mer rosor än något år tidigare.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Oj vad det blommar hysteriskt hos dig! Underbart!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ljuvligt med alla vackra rosorna!! Vi får hoppas att blomningen håller ut ett bra tag till.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  6. Hos mig började säsongen tidigare än vanligt. Hugonis brukar börja blomma de sista dagarna i maj men i år var den tidigare. Vingrosen har blommat för första gången. Här har inte kommit så mycket regn men det har varit ovanligt kallt, utom några veckor i april då det var sommarvärme. Jacques Cartier tycker dock inte om förra veckans regn, där har jag fått klippa bort många ruttnande knoppar. Aksel Olsen växer så det knakar och har blommat fint, andra sommaren hos mig. Rhapsody in Blue, som jag köpte förra året, har varit väldigt blomvillig och fångar alltid mina besökares uppmärksamhet med sin säregna färg. Amethyst har varit, och är fortfarande, överdådig. Oj nu får jag nog sluta, annars blir det ingen sömn inatt.

    SvaraRadera
  7. Så vackert! Jag njuter av dina bilder, mina rosor hade sin högsäsong innan vi åkte. Väntar nu på nästa. Mme Plantier och Officinalis har blommat över här.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dej, alldeles för lite sol,och det är nog två veckor senar här också. Men nu har allting kommit igång, det blommar så jag har fullt upp med att klippa bort allt som är överblommat.
    Ha det gott/ Mia

    SvaraRadera
  9. Tak for de dejlige billeder af dine smukke blomster.
    Ha´ en god dag.

    SvaraRadera
  10. Men oj, oj, oj - vilken prakt!!! Här skulle jag nog svimma, jag som är så glad åt mina två ynka 'Queen of Sweden'! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    PS
    Idag upptäckte jag larver på en av rosorna. Jag brukar ta mig en runda titt som tätt för att ansa och klämma lite löss och på nolltid hade de käkat upp flera blad. Vad är det för ena gynnare? Du vet säkert.

    SvaraRadera
  11. Här är det ett fantastiskt rosår, vädret har tydligen varit perfekt för dem (sol dagtid, lite nattregn och ganska kyliga nätter) och inte en enda bladlus so far!
    Din trädgård är så lummig och fin, perfekt anlagd av bilderna att döma. Njut!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Din trädgård ser härlig ut, viken underbar rosblomning! Här är rosorna väldigt ojämna i blomningen också, en del har inte ens några knoppar alls och någon som bara blommar med enstaka blommor medan andra blommar jättemycket! Har jobbat intensivt under åtta dagar, nästan från morgon till kväll, nu har jag drygt en vecka semester kvar då jag ska passa på att möblera om i rabatterna!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera