torsdag 22 november 2012

Blommig fredag - Ett tips!

 'Romantika'

'Romantika'

'Romantika' och 'Negritjanka'

'Negritjanka'

'Etoile Violette'

'Etoile Violette' blommar senare än de övriga två

Ett tips ger jag så gärna, även om jag är rosnörd vill jag tipsa om att odla mera klematis, gärna en klematis till varje klätterros eller större rosbuske, inga klematis intill husväggar där de trivs sämre. Plantera många, alla tar sig inte lika bra men när de trivs får man väldigt mycket igen. Ovanstående tre kan jag varmt rekommendera, vid en hastig blick kan de se rätt lika ut men skiljer sig en hel del, min favorit av dessa skönheter får nog bli 'Negritjanka' som ger det allra mörkaste intrycket.

Fler bidrag på temat Ett tips finns hos Hélena!

Allt gott!

26 kommentarer:

  1. Så enig, ett bra tips, clematis får man inte för många av :)

    SvaraRadera
  2. Jag lyckas inte med mina klematisar...måste helt enkelt plantera flera :-)
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Nydelige planter disse clematisene. Jeg har notert meg navnene!
    God helg!

    SvaraRadera
  4. Så himla fina och vackra tips!!
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  5. Jag dom är fina! Har några stycken jag också och min favorit är Nelly Moser, som tur är verkar hon trivas hos mig:-) /Anette

    SvaraRadera
  6. Bra tips! Fast här dör kleamtisarna, det är så torr, lätt jord, det gillar de inte. Men jag får göra ett nytt försök på noga utvald plats när jag ser dina fina bilder. kram Sophia

    SvaraRadera
  7. Tips emottages tacksamt! Jag har börjat med klematis, har två sorter, får se hur de trivs hos mig.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Så fina klematis! Jag har lite svårt att lyckas med mina men jag ger inte upp, tycker de är så fina!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Jag gillar verkligen klematis.
    Romantican har jag också och den är fantastiskt blomrik.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  10. Heisann!

    Lurer veldig på hvorfor alle vi rosevenner synes så godt om klematis!!!!!
    Ha en go´hælj ;:OD)

    SvaraRadera
  11. De mörka klematisarna är så vackra! Romantika har jag högt upp på önskelistan. Helt klar bör man odla fler klematis:)).
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Helt underbara foton av fantastiskt vackra klematis. Får nog köpa några fler. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  13. Ska skaffa fler, jag lovar! Trevlig helg. :-)

    SvaraRadera
  14. Väldigt härliga bilder på en favoritplanta...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  15. Vilken färg...grymt vacker!

    SvaraRadera
  16. Klematis är väldigt vackra och jag gilla dem mycket... dock tycker jag att många har en förmåga att få vissnesjuka hos mig...... Men jag kommer definitivt att plantera fler ;)

    SvaraRadera
  17. Mm, javisst är klematis ett bra tips att ha mer av.
    Ha en skön helg
    Vivan

    SvaraRadera
  18. What a beautiful color this clematis has. Never heard of it before.
    Have a wonderful weekend.

    SvaraRadera
  19. Fina Klematis du visar! Jag ska nog plantera min första klematis i sommar.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  20. Clematis är ju så fint men jag har inte haft någon "tur" med dem tidigare. Lärde mig dock i år att jag måste gödsla och vattna mycket mer än vad jag gjort tidigare så förhoppningsvis kan jag också få en trädgård med härliga clematis :-)
    Har faktiskt Etoile Violette, den är fin.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  21. Klematis er ganske rigtigt vidunderlige. Jeg har de sidste par år plantet en del forskellige i min lille have, og venter spændt på, at de virkelig får fat for alvor næste år.
    Smukke klematis du viser!

    SvaraRadera
  22. Superfina bilder! Jag önskar jag var lika duktig på klematis som du! Läckert!

    Kram

    SvaraRadera
  23. Underbart vackra klematisar! Min Negritijanka har jag planterat vid roshäcken, mot cykelvägen, tanken är att den ska invadera häcken men än är den alldeles för liten, tiden får utvisa hur den trivs där!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Hej Inger!
    Romatica var ju så fin.
    Jag har alldeles för många krukor det är fullt överallt. Fast att det är mycket jobb med dem så är det så roligt att ha. Kan snart öppna egen loppis.
    Kram på dig
    Annika

    SvaraRadera
  25. Klematis kan man aldrig få nog av. De är som rosor; har man en vill man genast ha flera.
    Och vilka härliga bilder du visar. Kan någon motstå klematis efter det?
    Hej hopp!

    SvaraRadera