måndag 17 oktober 2016

Pelargonerna blommar

Så roligt att få se unikpelargonen 'Mme Nonin' blomma för första gång nu i oktober.

'Black Magic Apple Blossom', zonalpelargon med kraftigt växtsätt, mörkt vackert bladverk och stora blommor.

'Polka', unikpelargon med mycket engelsk pelargon i sig och därmed större blommor. Storvuxen.

Fortsätter att blomma inomhus men fäller samtidigt blad efter blad. Snart vinter. Med risk för att bli tjatig, pelargoner är så himla roligt. Eller vad tycker du.

Hejdå!


12 kommentarer:

  1. Jo visst är det kul med pelargoner speciellt de där som inte alla har. Har en känsla av att när man tar in dom på hösten i värmen så blommar de som bar den ett tag till glädje för mig då.Få se om det är lika i år, då är det nog så.
    Ha det gott och fortsätt njut dina fina pelargoner.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Som jag sagt tidigare, har en obesvarad kärlek till pelargoner. Blir frestad att testa lyckan igen när jag ser de sorter du presenterar här. Särskilt 'Black Magic Apple Blossom lockar. Kanske kan jag få den att trivas i vårt orangeri? Men hur i hela friden får man tag på sådana "finpelargoner"?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Jaa, det är så roligt med pelargoner, del för att det finns så väldigt många olika och dels för att de inte kräver så mycket omsorger. De som strör kronbladen runt sig hela tiden tycker jag däremot inte är så roliga. 'Mme Nonin' ser helt ljuvlig ut med färg och form på kronbladen. Jag har fortfarande ett flertal pelargoner ute vid husväggen som blommar och även inomhus, här blir det ingen äkta vintervila.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Oj, så fina pelargoner! Och vad många fina rosor du verkar ha, jag kommer tillbaka :-)

    SvaraRadera
  5. Jättefina pelargoner du har, fick syn på att du hade eller har krukväxter syskonstjärna. Är väldigt intresserad av den och undrar om du har nån att sälja? Mvh Gunilla min mejladress aigunilla@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Jag älskar pelagoner!!!
    Har många i krukor i min trädgård, hoppas de överlever i växthuset i årigen.
    Ha det bra önskar Lena från varmare nejder

    SvaraRadera
  7. Hej Inger!
    De är så fina när de ser ut som dina, frodiga och fina. Gör ett försök emellanåt men de ser inte ut som dina, fel plats kanske.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. Jajamen, jag gillar dem mycket men har de 2 sista somrarna inte riktigt fått igång dem. Nu har jag flyttat in dem i orangeriet och då tokblommar de... Såklart!

    Ha de gott!

    SvaraRadera
  10. Har haft några 'Black Magic Rose' genom åren. Alla frösådda. Årets blev så dåliga. När jag tog in vissa växter stjälptes andra direkt på komposten.
    'Contrast' är finare än någonsin. Många har bladlöss och står därför kvar på glasverandan. Hoppas såpsputningen hjälper.
    Dina ser så fina ut!
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Tack för pelargontipsen på min blogg!
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  12. Ser så fina ut hos dig, men här tycker jag oftast de blommar som bäst när det är dags att plocka undan. Lite kluven till pelargoner, men så snygga hos andra.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera