torsdag 29 december 2016

2017

Till vänster på pergolan 'Lykkefund' och till höger 'Hybrida', den senare är betydligt större.

'Hybrida'

'Lykkefund'

'Smarty'

'Maréchal Davoust'

Inte många dagar kvar nu på 2016, som för min del varit ett riktigt skitår, även om jag i mångt och mycket har det bra. 2017, vad månde bliva av detta. Jag gillar att drömma, fantisera och planera och nu känns det på flera sätt ovanligt spännande. Jag är beredd på förändringar, men bara av det positiva slaget. Blir 2017 året då jag kommer att fokusera på trädgården vid stugan som ännu inte är någon trädgård och aldrig heller skulle bli. Allt oftare tänker jag på om jag en dag kommer att överge min stadsträdgård. Svaret finns inte nu. Men säkert vet jag några rosor som jag ska flytta till stugan i sommar. 'Hybrida' kommer inte att bli någon lätt match. Kanske 'Lykkefund' också får följa med och definitivt 'Frühlingsgold' så slipper grannen reta sig. 'Smarty' kommer att passa utmärkt vid stugan liksom 'Maréchal Davoust' som spridit sig med rotskott. Nya växtplatserna är utsedda. Men vad jag ser fram emot mest av allt nu är att det ska bli dags att ta sig an pelargonerna, klippa ner och sätta sticklingar. Då trivs jag som allra bäst.

Till sist, ett stort tack till alla som kommenterat mina inlägg under året. Hoppas på återseende och till dess önskar jag Gott Nytt År!

Flera inlägg om 2017 finns i årets sista Blommiga fredag!

12 kommentarer:

  1. Av "skitåret" har jag inte märkt mycket här på bloggen - men man berättar ju inte allt och vill helst inte gnälla, eller hur? Nu hoppas jag att du får ett riktigt toppår 2017! Lycka till med rosflytten, inte lätt men du är ju proffs.
    Laila
    PS: Vi har inte ångrat att vi tog steget och flyttade till sommartorpet...

    SvaraRadera
  2. Goodmorning Inger,
    It's always a pleasure to visit your beautiful blog.
    I wish you a fantastic 2017

    SvaraRadera
  3. Ja, 2016 var ingen höjdare! Bara älskar dina rosor, så vackra och det låter som en bra plan att flytta några till stugan. Hoppas 2017 blir ett fantastiskt år för dig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Klippa ner pelargoner och få ta sticklingar - jamen då vänder det ju. Det är en underbar och löftesrik tid som börjar då. Låter som att 2017 blir ett spännande år när du börjar skapa trädgård vid torpet.

    Gott Nytt År! Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Nytt år, nye muligheter! Vi får håpe det blir et av de beste! Godt nytt år til deg fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får ett fint 2017 och att det blir bättre än 2016.
    Angående 'Hybrida' och 'Lykkefund' så tror jag det blir svårt att flytta Hybrida om det var det du tänkte dig. Den har stora och djupgående rötter. Hade tidigare en här på en pergola men den blev till slut gigantisk och hela pergolan började luta i en kuling, trots att den var väl förankrad. Lykkefund är som du skriver lite mer beskedlig, men det beror ju på vad man vill ha. Båda är underbara.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Herlige roser! Smarty er en tøff favoritt :)
    Ønsker deg alt godt for 2017!

    SvaraRadera
  8. Vet att det varit tråkigheter för dig under året så nu hoppas jag att 2017 kan ge dig mycket glädje! Du har redan sett ut platser till rosorna vid stugan, jag tror att du kommer att få det väldans vackert där. Som jag sagt tidigare ger du mig och dottern många fina rostips och det är vi så tacksamma för.
    Jag går och tittar på mina pelargoner och jag tycker faktiskt de börjat växa riktigt bra, trots mörka dagar. Men jag väntar minst en månad innan jag sätter saxen i dem. Ska även så någa vildpelargonfrön, det blir spännande.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt år!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Härliga rosor, jag har rosen Lykkefund, som jag måste flytta på, hoppas den överlever och blir lika fin som din.
    Allt gott och ett riktigt Gott Nytt År!
    Marika

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiskt växtkraftiga rosor. Jag skall försöka få tag i någon av dina sorter och framförallt få den att trivas.
    Pelargonierna får vänta ett tag till.Det är gubbens uppgift :o)
    Det kommer att bli som en rosendröm ute i er stuga jag kan riktigt se det framför mig. Du har ju sådan kunskap om plantering och att de trivs.

    Önskar dig ett fantastiskt Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  11. Önskar dig verkligen allt gott inför det nya året!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag tror att 2017 blir ett jättebra år för dej! Vad som händer vet jag inte, men bra blir det!
    God fortsättning!!!

    SvaraRadera