fredag 24 februari 2017

Månadens bild februari

Hade ingen lust att fota ute i trädgården, kallt, blåsigt och en hel del snö. Full vinter senaste veckan. Februari innebär pelargonförökning för min del och här är några av mina sticklingar. Njuter i fulla drag när jag håller på med sticklingarna och senare vartefter planterar om moderplantorna. Nästan alla har klarat vintern. Genom fönstret kan man se 'Hybrida' på pergolan, en av de rosor som till våren/sommaren ska få flytta till stugan.

Det mest blommiga för mig i februari är pelargonsticklingar som därför får bli Månadens bild. Många fler månadsbilder hittar du i Blommig fredag!

Hejdå! 

13 kommentarer:

  1. Sticklingsförökning är ett underbart gladpiller så här års. Skulle gärna ha en hel radda med pelargoner här också. Just nu kan jag glädja mig åt fuchsiorna istället.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Sticklingar hör också till och de är ju tacksamma så här års. Nu är ljuset ändå på väg tillbaka, det känns härligt.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Pelargoner är fascinerande! Tyvärr misslyckas jag alltid med mina, de lägger av efter någon säsong och jag har ingen aning om vad jag gör för fel!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Har köpt några sticklingar av fuchsia, är inte så bra på pelargoner. Hoppas jag klarar fuchsiorna.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  5. Ser riktigt mysigt ut med sticklingarna! Måste vara ett bra sätt framkalla vårliga känslor mitt i vintern:-)?!

    Ha en go' helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. När man tar pelargonsticklingarna är det en föraning om våren och faktiskt har alla mina pelargoner, både hemma och i stugan, klarat sig igenom vintern. Det är en lättskött, tacksam och vacker växt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Ibland vill jag kasta alla mina pellisar för de är så "jobbiga" Ibland blir de bra men oftast inte stora och ståtliga och jag vet inte heller vad jag gör för fel!?
    Får se vilka som överlever vintern i orangeriet och vara glad för det, trots allt :D

    Ha det gott!

    //Veronica SandaCottage

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul! Precis i min smak! Fast än har jag inte börjat än, men en och annan ny har jag köpt:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Härligt när det känns vintrigt ute att få göra något vårlikt inne!
    Ha en trevlig söndagskväll!

    SvaraRadera
  10. Oj, ska du flytta Hybridan! Det blir väl ett riktigt dagsverke, antar jag. Jag har rensat rotskott runt en spinosissima idag och känner mig ganska mör efter det.
    Du har förstås rätt i att det var Cervinia jag besökte. Vi var över till Zermatt också:)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Usj, ja det er ikke alle dager som frister til å gå ut!
    Sånn ser det ut i vinduskarmen hos meg også :)
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  12. Grönt, härligt och alldeles underbart!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  13. Mycket fägring på gång!
    Jo, tidningar är utmärkta mot kirskål. Två utvikta dagstidningar räcker, inga glipor, så platt mot jorden som möjligt, bra att lägga nu innan bladen kommit upp, väl överlapp med ca 20-30 cm, vara mycket noggrann vid kanter där det blir bra om man gör en skåra eller litet dike att vika ner tidningen i, sen täcka med ett litet lager jord eller sand som håller pappret tätt mot marken, stenar och brädor duger inte, eller gör man så tjockt jordlager ovanpå att man kan plantera utan att förstöra tidningarna. När de förmultnat efter ca tre år tar de nya plantrötterna sig igenom, men kirskålen är borta.
    Lycka till!
    /Anette

    SvaraRadera