söndag 18 mars 2012

'Ghislaine de Féligonde'




























































Den enda mochatahybrid jag har i min trädgård är 'Ghislaine de Féligonde', planterad 2005 och har sedan fått flytta en gång. Är en fröplanta av 'Goldfinch' från 1913. Buskros som kan användas som klätterros men inte i zon 4, hos mig blir den cirka en meter hög. Har få taggar, mörkgrönt glänsande bladverk, ska blomma i två omgångar eller kontinuerligt men hos mig kommer den igång väldigt sent, så det blir bara en blomning. Blomfärg aprikos och koppar, bleknar till ljusgul nästan vit, mycket stark myskliknande doft. En vacker ros med fantastisk färgskiftning men inte min bästa ros precis, den växer mycket bättre i ett mildare klimat.

Hejdå!

15 kommentarer:

  1. En underbart vacker ros! Min har tyvärr frusit ner de två sista vintrarna men i år hoppas jag den klarar sig bättre! Än så länge ser det bra ut!
    Ha en fin ny vecka!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder!! En klar favorit hos mig. Älskar att den har så vackra färgskiftningar.
    Ha en bra start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Har det vackraste av namn den rosen, som poesi! kram Sophia

    SvaraRadera
  4. Väldigt vacker ros som skiftar i många fina pastellfärger från knopp till fullt utslagen blomma.
    Ha en fin vecka! /Bea

    SvaraRadera
  5. vilken fin färg, ha en bra dag,
    kram

    SvaraRadera
  6. Så fina rosbilder du visar, hoppas jag får tillfälle att se din trädgård i sommar!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  7. Det är bestämt att denna ska införskaffas detta år! Mycket för att den har doft, jag vill endast ha doftande rosor i min trädgård. Hoppas att den vill blomma mycket, vi har zon 2 men det är ganska blåsigt. Ja, jag ska göra ett försök.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Underbart vacker. Spännade att den byter färg. Har den vackra nypon? jag önskar dig en härlig dag! Zinnia

    SvaraRadera
  9. Underbar, älskar gul, rosa o apricos färgade rosor.
    Ann.

    SvaraRadera
  10. Då lär den väl inte blomma, då, när jag kommer upp till er snart. Eller...
    Kram från Törnrosa-Gunilla

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastiskt fin färg.
    Synd att den inte hinner blomma igen.

    Men den får väl vara nöjd med att få en sådan god omvårdnad som hos dig.

    Ha en riktigt fin vårvecka

    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Hej ! Idag när jag skulle åka till plantskolan och köpa lite jord så hade alla rosor kommit! Jaha , inte så mycket jord blev det men en Ghislaine de Feligonde och en Gertrud Jekyll ( har redan en , gillar skarpt). Var skall jag nu placera denna skönhet så den kommer i rätt läge? Har du några tips hade jag blivit jätteglad!!
    Annica

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt fin ros, och myskdoft dessutom. Den kanske skulle trivas här hos mig - men jag har faktiskt också norrlandsklimat...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  14. En favorit hos mig. Ska försöka flytta den i år.

    SvaraRadera