onsdag 25 april 2012

"Greta Persson"




Känner du Greta Persson? En remontantros som jag planterade 1999, i Cedergrens katalog kan man läsa följande: Denna sorten fanns på sin tid i en koloniträdgård som tillhörde en dam vid namn Greta Persson. Vi har tyvärr inte ännu kunnat räkna ut det riktiga namnet, men sorten är så bra att den bör finnas i odling. Den är härdig och tålig, växer bra och blommar med stora, dubbla, doftande blommor i en varm rosa färg. Ger blommor även på sensommaren och hösten. 100-125 cm. Zon 5.

Jag tycker den är mera fylld än dubbel... remontantrosor tillhör de gammaldags rosorna och ska odlas på goda jordar, de kräver mycket skötsel. Så mycket skötsel har inte min Greta fått, men den har inte dött och fått flytta har den gjort en gång. Lite spinkig och hög men blommorna är vackra.

Hejdå!

17 kommentarer:

  1. Nä Greta har jag aldrig träffat men hoppas att jag får göra det i sommar!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Greta Persson har jag aldrig träffat men riktigt vacker är hon!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har aldrig hört talas om Greta:). En riktig marsipanros.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Nej, ja gkänner inte Greta,
    men hon ser väldigt elegant ut och har ett fantastiskt ros-utseende :)
    Vilken underbar tid som väntar med all blomprakt!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Så vacker! Henne skulle jag vilja lära känna lite mer :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Det var verkligen en vacker och välformad ros! Nu får du pyssla om Greta litet extra, tycker jag! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Jo, vi känner varandra sedan början av -90-talet. Och hör och häpna, hon blommar fortfarande varje sommar i min rosrabatt trots ringa skötsel och kall lerjord. Men lite väl spinkig är hon allt.
    Kramar
    Törnrosa

    SvaraRadera
  8. En Greta Persson skulle vara något för mig, jag vill ha doftande rosor och vill att de ska blomma sent! Tack för allt du visar och berättar, du är min uppslagsbok när det gäller rosor!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Jeg har aldrig hørt om denne rose. Den ser dejlig ud. Så lærte jeg lidt i dag også :-)

    SvaraRadera
  10. Greta Persson hette min lågstadielärarinna :-)
    men rosen Greta Persson har jag aldrig sett. Tycker den ser jättefin ut, blir onekligen sugen på att skaffa den men om den är kinkig tvivlar jag på att den skulle trivas här...
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  11. Vad hon är vacker Greta Persson en riktigt pudding i rosa.:o)

    Du verkar ju ha god hand med henne då hon fortfarande trivs.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Tänk att få en ros uppkallad efter sig....
    Vilken vacker färg hon har.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  13. Gillar Greta Persson! Tänk att ha en vacker ros uppkallad efter sig?
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Vacker form och färg. Den kan jag tänka mig att skaffa, behöver ett gäng remonterande på sydsidan av en brant men ganska låg (ca 1 m) bergvägg!
    Tack för tipset!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  15. En Greta Persson måste jag nog ha,jag har Surbrunnsgatan 109 som liknar GP lite.Cedergren har den såg jag.Måste bara hitta en solig plats till den.

    SvaraRadera
  16. Hej! Fin bild! Historien stämmer, Greta Persson var min farmor och det var dåvarande Cedergren och föreståndaren från Fredriksdals trädgårdar som hittade rosen hos min farmor som hade den på sin kolonilott på Ättekulla söder om Helsingborg. Kul, jag har den nu i min trädgård sedan ett år. Hoppas hon ska trivas. Så vackra blommor redan första året.

    SvaraRadera