måndag 11 mars 2013

'Geschwinds Nordlandrose'


Sommaren 2012 gav jag upp hoppet om att få albarosen 'Maxima' fri från rosrost. Den grävdes upp för gott. En alternativ ros skulle vara stor till växten och härdig. Härdigheten är viktig för mig, ökar livslängden och blomrikedomen. Valet föll på 'Geschwinds Nordlandrose' som jag hade kikat på en längre tid. Tillhör Multiflora-Gruppen och har sitt ursprung i Ungern, förädlad av Rudolph Geschwind 1884, introducerades på marknaden först 1926. Kan användas både som busk- och klätterros, det senare i vart fall i södra delarna av landet, höjd upp till 4 m. Blommorna växer i klasar, blommar i cirka en månads tid, kan återkomma med enstaka blommor, har medelstark doft, frisk, skuggtålig och är härdig t o m zon 5. Är planterad i rabatten mot väggen, under balkongen. Mina förväntningar på 'Geschwinds Nordlandrose' är höga. 

Hejdå!

8 kommentarer:

  1. Vilken fin utbytesstudie, får väl ha koll på min 'Maxima' i vår.

    SvaraRadera
  2. Lycka till med den nya rosen :)

    SvaraRadera
  3. Härligt med rosor som blir stora och är skuggtåliga!4 meters höjd dessutom låter som något för min trädgård:)

    SvaraRadera
  4. Låter som en härlig ros, lycka till med den!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så vacker den är!! Jag har kollat på den, men längre har jag inte kommit:)). Nu blev jag sugen igen, gillar blomformen jättemycket. Min Alba Maxima vet jag inte riktigt vad jag tycker om...Den växer så brett och blommar dåligt. Kanske står den för skuggigt. Det är nog dags för en flytt.
    Kram maria

    SvaraRadera
  6. Så vacker den är. Men jag föll ännu lite mer för 'Oddysey'. Det var en riktigt skön bekantskap. Och du - vilka ljuvliga överaskningsbilder i förra inlägget. Det är lite bitterljuvt att kika runt på bloggarna nu... Så många härliga vårbilder.. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Så fin blogg du har! Jeg har nå lagt deg på listen min, så jeg kan følge med videre. Norsk Roseforening har en midlertidig blogg - som vi ikke vet om vi skal fortsette med. Vi får se. Jeg har en annen blogg: www.megselvhanne.blogspot.com :) Vi blogges! Hanne

    SvaraRadera