onsdag 13 mars 2013

'Open Arms'






'Alfred de Dalmas' klarade tyvärr inte flytten och 2012 behövde jag en ny ros i rabatten till vänster under balkongen. Den ros jag siktat in mig på var slut och  'Open Arms' blev mer eller mindre ett impulsköp när jag stod där på Trädgår´n i Söderfors. Den såg väldigt frisk och fräsch ut med sina blanka mörkt gröna blad och massvis med små knoppar, men blomfärgen är egentligen inte alls min, aprikos är inte vad jag gillar bäst. 'Open Arms' (1995) tillhör Moderna Buskros-Gruppen och kan användas som busk- eller låg klätterros, framåt hösten började jag uppskatta rosen, alla bilder är från september. Härdig till och med zon 4. Vad tycks?

Hejdå! 

13 kommentarer:

  1. Så där fegt aprikos är nog inte min färg heller men den var vansinnigt romantisk och lite romantik är aldrig fel :))

    kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den är hur ljuvlig som helst. Jaaa, gärna aprikos!! Och ögonfransar på det! En toppenros helt enkelt:)).
    Snart vågar jag inte läsa dina inlägg, jag har ju rosköpstopp:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Blommorna ser riktigt söta ut och färgen tycker jag är fin, den rosen kunde jag tänka mig att ha!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag älskar aprikosa o orangea rosor så mig föll den verkligen i smaken. Är grenarna dessutom lite rödbruna? Eller är det bara önsketänkande.. ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jeg syntes rosen er virkelig smuk, og farven ser fin ud på billederne, jeg får helt lyst til at have denne rose! :)
    Jeg kender dog godt til, at finde abrikos tonen vanskelig at passe ind, især blandt andre rosa toner. Nogle hvidblomstrende planter i nærheden af rosen, og/eller nogle lavendel, kan give en sammenhæng omkring rosen, så dens nærmeste farvemedspillere ikke er f.eks koldrosa roser.
    Ha en dejlig aften!

    SvaraRadera
  6. Åh, så härligt med en massa rosor! Älskar rosor, men har ännu inte kommit underfund med om jag har tumme med dessa blommor. Ljuvligare doft än rosornas finns dock inte för mig. Kul att jag hittade hit – lär komma tillbaka i jakt på tips på fina sorter :)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  7. Jag tycker den är helt underbar, skulle passa i min trädgård ypperligt som klätterros! Och namnet är så vackert!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Jeg er heller ikke umiddelbart så vild med abrikos, men sat sammen med f.eks. helt måneskinsgult kan den være rigtig fin. Blomsten ligner lidt rugosa. Ærgerligt med din Alfred de Dalmas, for den er dejlig.

    SvaraRadera
  9. Ja en väldigt fin ros, men jag håller med om färgen den kan vara lite svår att anpassa till andra rosor,om man har rosor i rosa toner som man ofta har. Och för att färgen skall komma till sin rätt, för det är en härlig färg.

    SvaraRadera
  10. Herlige rosebilder - riktig vakre farver!

    SvaraRadera
  11. Jag tycker den är jättesöt! Doftar den?

    SvaraRadera