tisdag 3 april 2012

'Husmoderrose'





Så väl jag minns när jag såg Husmodern första gången, jag körde bil och tvärnitade då jag fick syn på det stora buskaget av pimpinellrosor i ljusrosa. Min svärmor hade berättat om sin barndoms ros och jag insåg att här är den. Jag knackade på i huset och fick veta rosens historia, den hade växt här vid muren sen 1930-talet. Senare fick jag ett rotskott till mig (2002) och ett till Kärleksstigen.

'Husmoderrose' tillhör Spinossissima-Gruppen, pimpinellrosor, har ett okänt ursprung och är svår att skilja från 'Double Blush'. Man kan likna den vid en rosa Finlands vita ros, men blir inte lika hög och sprider sig inte lika villigt med rotskott som Finlands vita. Är engångsblommande, blommar tidigt och rikligt med små blommor, har söt doft. Det typiska ormbunksliknande bladverket får vacker höstfärg i brons och gult. Frisk, skuggtålig och lättodlad, zon 6. En riktigt söt ros!

Hejdå!

15 kommentarer:

  1. Oj , ja den var vacker! Den finns väl inte att köpa då eller?

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Ja La Nobless måste jag nog ha,kommer den att trivas på södergaveln på huset? Oj vad du smittas med rosfebern!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så liten och enkel och vacker!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Hej Inger!
    Jag har Husmodersrosen sedan några år. Den växer i skogen.Visst är den fin! I mångt och mycket är den lik Double Bluch. Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Så otroligt vacker!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Den är verkligen ljuvlig! Så himla söt och lättodlad. Och fina bilder du tagit, Inger.
    Ulrika, om du inte hittar den eller får ett rotskott av någon, kan du leta efter ´Staffa´, den är nästan identisk. Dessutom kan den ibland blomma om.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder på denna vackra ros!

    SvaraRadera
  8. Den var riktigt vacker, fina bilder! Den väcker habegär:)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Inte undra på att du trampade bromspedalen i botten för en sådan fin ros!!

    Glad Påsk!
    /Ruben

    SvaraRadera
  10. Jag har ingen tur med mina rosor.... :( antingen så fryser de ihjäl eller blir angripna av odjur! Men jag älskar rosor och vill gärna lyckas! På tomten finns ett antal rosor som jag inte vet hur jag ska sköta om eller beskära.... kanske du kan hjälpa mig?

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Du gör som jag hör jag. Bromsar när man ser något fint i en trädgård. Vi är lite farliga som bilister men hittills har det gått bra.
    Vi får tänka oss för innan vi bromsar.
    Fin var den såjag förstår precis. Tänk vad man ser bra ibland.
    Ha det gott och Glad Påsk
    Annika

    SvaraRadera
  12. Tur att du är en riktig roskännare och kan se om det är något speciellt.

    Riktigt fin är den och fantastisk färg.


    Önskar dig en riktigt fin påsk

    Gunilla

    SvaraRadera
  13. Kikar in för att önska dig en riktigt Glad Påsk!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så himla söt! Mycket vackra bilder :)

    Glad påsk,
    Jenny

    SvaraRadera