måndag 18 mars 2013

'Nuits de Young'




En liten tuffing är 'Nuits de Young' som tillhör Centifolia Muscosa-Gruppen. Blommans färg på bilderna är missvisande, den är betydligt mörkare i verkligheten, en av de mörkaste bland mossrosorna, purpurviolett till kastanjebrun, är engångsblommande och har medelstark doft. Förädlad av Laffay i Frankrike 1845. Höjd ca 1,2 m, härdig till och med zon 4.

'Nuits de Young' är inte en av mina bästa rosor, är tämligen vek och svagväxande men har ändå spritt sig lite grann med rotskott, planterades 2005. Den kämpar på och får stanna kvar i den stora rabatten som jag kallar paradrabatten. Där är väldigt trångt med rosor, perenner och klematis. Tuffheten behövs!

Hejdå!

13 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar 'Nuits de Young'! Visserligen är den engångsblommande, men jag tycker den håller ganska länge. Min har blivit betydligt högre än 1,2 m, runt det dubbla i somras, men nu ligger den nertyngd under snön, så jag får väl ta och klippa lite mer i år, så då lär den inte vara lika hög. Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  2. Jeg opplever også denne som en liten tøffing, overlever hjortegnaging og to år på rad med larver som spiser alt det grønne. Men den er blitt "lang" og glissen..elsker uansett farven og duften, selv om en må nyte den på kloss hold-det er lett å overse den, mørk som den er og med små blomster. Min skal få ny og bedre plass, den fortjener mer blikkfangplassering!

    SvaraRadera
  3. Den er så vakker! Jeg liker så godt de rosene med mørke farger :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken skönhet!!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vacker, men den ska nog inte bo hos mig, mossrosor har jag inte skaffat några - än.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Jag älskar den rosen,min växer på egen rot och visst skjuter det rotskott men det kan jag lever med.Jag ta vara på dem och har något att byta med.
    En liten fråga,hur lägger man rosbilder i höga spalten?
    Ha det gott med alla vackra rosor.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle vara överlycklig över en sån vacker ros som dessutom gärna sprider rotskott:)
    Doftar den gott också?
    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  8. Annelie,jag tror den doftar,det måste den ja göra då jag nästan bara har rosor som doftar.Jag har flera rotskott i kruka om de nu överlevt vintern i snickarboden.

    SvaraRadera
  9. Vacker ros! Har inte en enda mossros här!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Åh! Så fin den är!
    Tack för din krya hälsning på min blogg :)

    SvaraRadera
  11. Håller med om klenheten men färgen är oemotståndlig i verkligheten. Tillsammans med annat blir den väldigt fin och jag kan tänka mig att den flätar in sig bra med grannarna i din paradrabatt.

    SvaraRadera
  12. Jag bor i z7, den har bott hos mig sen 2010. Så en tuffing är det verkligen!

    SvaraRadera