måndag 25 mars 2013

'Prince Napoléon'

 2006

 2008



'Prince Napoléon' är en bourbonros från 1864 som jag planterade 1996. Den är inte så vanlig men Cedergrens hade den såklart i sitt sortiment. Påminner mycket om 'Louise Odier' men blommornas färg är varmare rosa än på 'Lousie Odier'. Bilderna har några år på nacken, tydligen har jag inte fotat denna ros på sistone, den är inte alls lika frodig och fin längre. Jag undrar varför, kanske förklaringen finns delvis i sista bilden, riddarsporrarnas frammarsch kan ha inverkat en del. Jag vet att den frös rejält en vinter och då tog väl riddarsporrarna sin chans och rosen orkade inte komma igen.

Prinsens öde avgörs kanske i sommar, har den gjort sitt eller... samtidigt inte lätt att plantera en ny ros i en hög- och tätvuxen rabatt blandad med rosor, klematis och perenner. Har du erfarenhet av denna ros?

Hejdå!

8 kommentarer:

  1. Har ingen erfarenhet av rosen men oj, vilka vackra bilder. Blir alldeles matt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Den rose ser fantastisk dejlig ud, så det er synd, at den er ved at sygne hen. Hvad med at flytte den et andet sted hen?

    Desværre kender jeg den ikke, og kan ikke finde en forhandler i Danmark, når jeg googler. Er du sikker på navnet? Hehe.

    SvaraRadera
  3. Gud vilken snygging! Den vill jag ha!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  4. Hvor er den bare smuk!! Farven er rigtig fin, for selvom jeg holder meget af Louise Odier, har den en anelse kold tone, som kan være vanskelig sammen med engelske roser (eller ihvertfald dem jeg havde sammen med LO) Tak fordi du viste os dette smukke pragteksemplar, jeg kender slet ikke denne rose!
    Ønsker dig en dejlig ny uge!

    SvaraRadera
  5. Så vackra bilder! Vilken skönhet. Rosen är en nyhet för mig.
    Ha en fortsatt fin påskvecka.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Ny skönhet för mig också! Den ljuvligt vackra rosen måste jag nog försöka klämma ner någonstans.

    Skulle försöka begränsa riddarsporrarna och mylla ner litet god gödsel runt rosen.
    Hoppas den kan bli lika fin igen!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Wonderful , colorful photos of spring flowers!Thank you !

    SvaraRadera
  8. Denna ros var ny för mig. (Men riddarsporren ser ut som den mormor o morfar hade i sin trädgård.) Hoppas du får den att frodas igen!

    SvaraRadera