onsdag 8 augusti 2012

'John Davis'



En kanadensisk ros från 1986, planterad hos mig 2005, kan användas både som busk- och klätterros. Höjd 2-2,5 m, har väl nått ett par meter hos mig nu, har tagit väldigt lång tid på sig, först i sommar liknar den nånting. Något glänsande bladverk. Blommorna är 8-9 cm i rosa som bleknar, svag till medelstark doft. Blommar så gott som kontinuerligt från slutet av juni till senhösten. Kräver god jord och är härdig t o m zon 6.

Som sagt, först i år uppskattar jag denna ros, nu pryder den sin plats mot garageinfarten. Kan tillägga att den står väldigt skuggigt, nästan under äppelträdet.

Hejdå!

10 kommentarer:

  1. Vad fin din John Davis är! Då behöver jag inte vara bekymrad då när min ser ut som skrutt, den är två år...
    Men jag vet inte om jag vill vänta så länge på bra resultat, kanske den ryker innan dess:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. En underbar ros, vacker och långblommande! Min JD har blivit lite för mycket inbäddad i klematisar, måste fixa till det inför nästa år:)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Oj så fin! Och blommar länge. Och härdig! Den måste jag skaffa! Har den perfekta platsen mot en södervänd berghäll i närheten av Frukostplatsen. Just idag sa min man att där ska jag montera ett armeringsnät så får du sätta några klätterrosor...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Länge sedan nu. Hinner liksom inte med bloggandet när trädgården ropar på machetes och motorsåg. Har tittat ifatt lite i din blogg. Så mycket vackert du visar. Klematis an masse, rosor, mmm... Fattar inte att de får plats hos dig, det är ju hur många som helst. Och alla ser så härligt frodiga ut.
    Och nu har du fått mig att längta efter ännu en ros - John Davis. Den kanske kan trivas hos mig på en tom stolpe som längtar efter rossällskap.
    (Blev ingen Hudiksvallsresa i år, tyvärr. Får ta det nästa år istället. För mycket regnande för att det skulle vara roligt.)
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Vilken fin JD!
    Min är ny för i år och jag har inte räknat med att den skulle bli så där hög! Den har i varje fall blommat ganska bra. Är inne på sin andra blomning nu.
    Bra att du berättade att den vill ha mycket gödning, för i vår sandjord försvinner näringen med rasande fart - speciellt en sådan här regnig sommar.

    SvaraRadera
  6. Hei, flotte rosebilder hos deg!
    Mine roser har fått et problem..kanskje du kan hjelpe?
    Ifjor og i år har jeg oppdaget bittesmå, tynne grønne larver på baksiden av bladene, de spiser seg større på klorofyllet i bladet. Tilslutt er bladene brune og tørre, helt fri for grønt.
    Forrige år hadde noen roser hull i blomsterknoppene, noen hadde sammenrulla blader (så ingenting inni)
    I år er det ikke hull i blomsterknoppene, men noe sammenrulla blad.
    Selv tror jeg disse observasjonene er flere forskjellige skadedyr,etter å ha trålet nettet. Men de små grønne larvene finner jeg ikke navn/artsbestemmelse på, heller ingen behandlingsråd.
    Vet du?
    Hilsen Tone

    SvaraRadera
  7. Virkelig en vakker rose! Takk for at du deler :-)

    SvaraRadera
  8. Hej! Om du ser det här, så undrar jag hur hög din John Davis är nu, om du har den kvar. Jag bor i zon 2 och älskar utseendet på JD, men vill att den inom 2-3 år blir åtminstone 2 meter hög på min rosenbåge...
    (Min mejl är gunilla@hundkurser.com)

    SvaraRadera